دسته
دسته
انتخاب سریع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 20806
تعداد نوشته ها : 20
تعداد نظرات : 5
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
<script type="text/javascript">
a3153="clickira"
document.write(unescape("%3Cscript src='http://www." + a3153 + "n.ir/script?t=2&d=&w=180&h=&r=1&c=3&bb=1&bc=&lc=' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
دسته ها :
شنبه بیست و پنجم 7 1388


چیست این کوزه ی تن ِ محصور ِ ما !
واند آن « آب ِ حواس شور ما » !

ای خداوند این خُم و کوزه ی مرا
در پذیر از « فضل الله اشتری »

کوزه ای با پنج لوله ، پنج حس
پاک دار این آب را از هر نجس

تا شود زین کوزه منفذ سوی بحر
تا بگیرد کوزۀ ما خوی بحر

بیایید به انسان بنگریم و به انسان بیندیشیم ، که اندیشیدن سرآغاز هر تلاشی است.
بیایید انسان را آن گونه که می تواند باشد، نه آنگونه که هست ، مطرح کنیم.
بیایید با دیدی وسیع تر و ابعادی گسترده تر به حیات آدمی بنگریم.
بیایید از بازیگری های چند گانه ی خود در قلمرو هستی بکاهیم تا به تماشاگری حیات واقعی انسان ها بپردازیم.

بیایید تا قبل از اینکه طومار حیاتمان برچیده شود کمی هم در باره ی حقیقت حیات و مرگ بیندیشیم .
مگر نه اینست که به هر چه بیندیشیم در قلمرو زندگی است، پس چرا در باره ی « خود ِ زندگی » نمی اندیشیم ؟!
براستی عجیب است که انسان به همه چیز می اندیشد جز به زندگی خودش .

اگر حیات را جدی می گرفتیم و در جستجوی یافتن فلسفه ای برای آن می بودیم.
اگر « هدف ِ زندگی » را « وسیله ی زندگی » تلقی نمی کردیم و شئون زندگی را نیز هدف قرار نمی دادیم.
اگر می کوشیدیم تا فلسفۀ حیات را پشتوانه ای برای « وجدان و امور درونی » - که سرآغاز هر گونه انسان سازی است - قرار دهیم .

اگر ماده و ماده گرائی را « منشاء هر گونه تلاش فکری و عملی » نمی دانستیم .
اگر نمی کوشیدیم تا تمامی جهات و مظاهر زندگی را با « اصالت ماده » توجیه کنیم .

اگر متفکرین بزرگ تاریخ می کوشیدند تا « طعم واقعی ِ حیات ِ ایده آل » را به انسان های نابسامان قرون و اعصار بچشانند.
اگر دمی به خود می آمدیم و این چنین با اصول ثابت طبیعت انسانی ، که در قلمروهای سه گانه ی« فردی ، اجتماعی و الهی » قرار گرفته و جلوه گاه حیات اصیل آدمی است ، بازی نمی کردیم .

و اگر انسان در سیر تاریخ می کوشید تا حیات ایده آل را برای خود مطرح کند
، هرگز با این همه بن بست برخورد نمی کرد :
بن بست اضطراب ،
نابسامانی های فکری و روانی،
فقر و جنایت و ...

پژوهشگران علوم اجتماعی کوشیده اند تا تمامی مسائل فوق را با مبانی افتصادی و اجتماعی « توجیه » کنند.
اما اگر این دانشمندان زحمتی به خود می دادند و به بررسی « طبیعت ِ انسانی » و « امکانات وجودی انسان » می پرداختند ،
در می یافتند که منشاء بسیاری از نابسامانی های فردی و اجتماعی به این موضوع مربوط است که :
انسان امروزی نمی داند اصلا چرا و برای چه زندگی می کند؟ از کجا آمده و برای چه آمده و به کجا می رود.

آیا مگر سوالاتی اصیل تر از این سوالات هم یافت می شود؟
از کجا آمده ایم ؟
برای چه آمده ایم ؟
به کجا می رویم ؟

سوال اول مربوط به «منشاء زندگی » ،
سوال دوم مربوط به «فلسفۀ زندگی» ،
و سوال سوم مربوط به « سرانجام زندگی » یا « فلسفۀ مرگ » است
دسته ها :
چهارشنبه بیست و سوم 11 1387

نحوه انتخاب یک کارت گرافیک



کارت گرافیک یکی ازعناصر مهم در کامپیوتر است  که  با  توجه به نوع استفاده و نیاز کاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف می باشد. کاربران با توجه به امکانات کارت گرافیک قادر به استفاده از بازی های کامپیوتری پیشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظیر ضبط و ویرایش فیلم ، می باشند. در زمان استفاده از تصاویر گرافیکی حجیم و یا برخی بازی های کامپیوتری، ممکن است تصاویر بصورت منقطع  نمایش داده شوند، در چنین مواردی استفاده از یک کارت گرافیک مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزایش کارآئی سیستم ، امکان پردازش تصاویر دو بعدی و یا تصاویر سه بعدی استفاده شده در بازی های کامپیوتری را با سرعت بیشتر فراهم می نماید .برخی از کارت های گرافیک دارای امکانات متنوعی نظیر پورت های ورودی و خروجی برای اتصال به دوربین های دیجیتال و تلویزیون بوده و در برخی از مدل های دیگر امکان اتصال بیش از یک نمایشگر به کامپیوتر ، وجود دارد. کارت های گرافیک در مقایسه با گذشته دارای امکانات  بیشتر، کیفیت بهتر و توانائی مطلوب بمنظور بازخوانی تصاویر می باشند.

جایگاه کارت گرافیک


تولید کنندگان کارت ها  و تراشه های (Chip set)   گرافیک  ، سخت افزار خود را هر شش ماه تغییر و بهنگام می نمایند . طراحان و پیاده کنندگان  محصولات نرم افزاری با اتکاء به پتانسیل های ارائه شده توسط کارت های گرافیک ، قادر به تولید محصولات متنوعی نظیر بازی های کامپیوتری پیچیده و با گرافیک بالا می باشند .بازی های کامپیوتری تنها دلیل ارائه کارت های گرافیک جدید نبوده و در این راستا دلایل دیگری همچون استفاده از امکانات جانبی ارائه شده توسط آنان نیز موردنظر می باشد.امکان دسترسی به دو و یا سه تصویر بطور همزمان ، استفاده از پورتDVI  ( اینترفیس دیجیتالی ویدئو) ، اینترفیس هایS-Video و پورت های(Firewire(IEEE 1394 ، نمونه هائی از امکانات ارائه شده در کارت های گرافیک جدید می باشند .

ویژگی ها ی مهم


از مهمترین ویژگی های مرتبط باکارت گرافیک، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 پردازنده

 : امروزه به برکت وجود پردازنده های استفاده شده در کارت های گرافیک ، امکان مشاهده تصاویر سه بعدی متحرک بطور کامل فراهم شده است . کارت های گرافیک قادر به پشتیبانی از تصاویر ویدئوئی سه بعدی و بازی های کامپیوتری بنحو مطلوب و با بهترین وضعیت نمایش می باشند . زمانیکه بازی های کامپیوتری با سرعت  شصت فریم در ثانیه و یا بیشتر نمایش داده شوند ، وضعیت مطلوبی فراهم و تصاویر فاقد هر گونه لرزشی خواهند بود(چشم انسان در این سرعت قادر به تشخیص لرزش تصاویر نمی باشد). کارت های گرافیک ارزان قیمت بخوبی جوابگوی بازیهای قدیمی می باشند . کارت هائی که قادر به تولید فریم ها با سرعت بیشتری باشند ، امکان مشاهده تصاویر و بازی های کامپیوتری درResolution بالاتررا بخوبی  فراهم می نمایند. بمنظور اجرای بازی های کامپیوتری که از تکنولوژیDirectX8 استفاده می نمایند ، می بایست از کارت هائی که تکنولوژی فوق را حمایت می نمایند ، استفاده گردد.

حافظه .

در مواردیکه از کامپیوتر بمنظور انجام عملیات حجیم گرافیکی نظیر بازی های کامپیوتری و یا ویرایش تصاویر ویدئوئی استفاده می گردد ، اطلاعات مورد نیاز بمنظور نمایش تصاویر در حافظهRAM کارت گرافیک ذخیره می گردد . کارت های گرافیک بمنظور انجام مطلوب و سریع اینگونه فعالیت ها به حجم بالائی از حافظه  نیاز خواهند داشت . بموازات افزایش  پیجیدگی بازی های کامپیوتری یا حجم عملیات گرافیکی  به حافظه بیشتری نیاز خواهد بود.  استفاده مناسب و بهینه از حافظه کارت گرافیک می تواند تضمین لازم در خصوص نمایش بدون نقص تصاویر را ارائه نماید.اکثر کارت های گرافیکی دارای 32Mb تا 64Mb  حافظه از نوع DDRSDRAM می باشند. مدل های پیشرفته تر و در عین حال گرانتر، دارای حافظه ای بین 64MB تا 128MB می باشند.برای بازی های قدیمی ، حافظه ای به میزان  32MB کافی بوده ولی  کیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به  کارت های جدید خصوصا" درResolution 1600* 1200 ، مطلوب نخواهد بود. بمنظور استفاده از بازی های گرافیکی پیشرفته وResolution بالاتر ، پیشنهاد می گردد از کارت های گرافیکی که دارای حداقل  128Mb حافظه می باشند ، استفاده گردد .اکثر بازی های جدید به  حافظه ای بیش از 128MB نیاز نخواهند داشت . در صورت تمایل و ضرورت می توان  از کارت ها ئی که دارای حافظه بیشتری هستند، استفاده نمود( عدم ضرورت ارتقاء کارت گرافیک در مواردیکه  یک بازی کامپیوتری با حجم بالای گرافیک عرضه می شود ) .
تراشه های گرافیکی که بر روی مادر برد کامپیوتر قرار دارند (OnBorad) از حافظه اصلی سیستم استفاده می نمایند( با توجه به اشغال بخشی از حافظه توسط کارت گرافیک موجود بر روی مادربرد ، فضای کمتری در حافظه اصلی برای سایر عملیات باقی خواهد ماند ) . در اغلب کامپیوترهای ارزان قیمت که از پردازنده هائی با توان عملیاتی کمتر استفاده می شود ( نظیر پردازنده های  Celeron محصول شرکت Intel و یا Duron محصول شرکت AMD ) ، کارت گرافیکی بر روی مادربرد تعبیه شده است. کامپیوترها ی فوق ، دارای توانایی قابل قبولی بوده و برای  کاربران معمولی که از کامپیوتر به عنوان یک ابزار کار معمولی استفاده می نمایند، بسیار کارآمد بوده  ولی در صورتیکه کاربرانی نیازمند انجام عملیات گرافیک سنگین بوده و یا قصد استفاده از بازی هائی را داشته باشند که دارای گرافیک بالا می باشد ، سیستم های فوق کارآئی مناسبی نخواهند داشت .

امکانات جانبی:

برخی از کارت های گرافیک دارای امکانات جانبی اضافه ای بوده که امکان استفاده از آنان توسط سخت افزار و یا نرم افزارهای مربوطه در اختیار کاربران  قرار می گیرد. در ادامه به برخی از این امکانات ، اشاره می گردد :

-
خروجی DVI: از کارت های گرافیک که دارای اینترفیس ویژوال دیجیتال می باشند ، بمنظور اتصال به مانیتورهای دیجیتال  استفاده می گردد. با استفاده از اینترفیس  DVI و پورت خروجی  DVI، امکان  اتصال  کارت های گرافیک به  انواع مانیتورهای دیجیتال و آنالوگ، فراهم می گردد .

-
ورودی / خروجی S-Video: پورت خروجی S-Video ، امکان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون، VCR و سایر دستگاههای مشابه فراهم می نماید. با استفاده از پورت ورودیS-Video ، می توان تصاویر ویدئویی را از وسایلی نظیر VCR، دوربین های فیلمبرداری به کامپیوترتان تغذیه نمود.

- ورودی/ خروجی مرکب: پورت های مرکب دارای عملکردی مشابه پورت های S-Video  بوده با این تفاوت که امکان اتصال به تجهیزات  قدیمی که دارای پتانسیل لازم بمنظور ارتباط و استفاده از پورت  S-Video نمی باشند را فراهم می نماید .اکثر کارت های گرافیک  که دارای پورت های S-Video  می باشند ، دارای یک کابل لازم بمنظور تبدیل پورت فوق به پورت های مرکب می باشند .

-نمایش دو تصویر: بمنظور اتصال کامپیوتر به یک مانیتور دیگر و یا تلویزیون ( مشاهده دو و یا حتی سه تصویر جداگانه ) ، می بایست از یک  کارت گرافیک که دارای پورت های اضافه وRAMDAC (تراشه هائی که  تصاویر دیجیتال  را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می کنند) اضافی ، استفاده گردد

- Overclocking: اجرای پردازنده موجود  بر روی یک کارت گرافیک سریعتر از سرعت مشخص شده توسط تولید کننده ، به امری متداول توسط برخی بازی های کامپیوتری تبدیل شده است . وضعیت  فوق ، باعث فشار بیش از حد مجاز به کارت گرافیکی در ارتباط با تولید خروجی شده و در نهایت می تواند سوختن کارت گرافیکی را بدنبال داشته باشد .برخی از تولید کنندگان نظیر Gainward ، کارت هایی را ارائه نموده اند که  دارای ویژگی  Overclocking  می باشند . برخی دیگر از تولید کنندگان نرم افزارهایOverlocking را بهمراه کارت گرافیکی خود عرضه نموده و تعدادی دیگر از تولید کنندگان نظیرATI از ویژگی فوق حمایت نمی نمایند . قبل از فعال نمودن ویژگیOverlocking می بایست  دستورالعمل های ارائه شده توسط تولیدکنندگان مربوطه به دقت مطالعه گردد .

  -Anti-aliasing ،در گرافیک کامپیوتریبه هموار نمودن ( صاف و یکدست ) ظاهر ناهموار و پلکانی اشکالی چون خطوط مورب،‌منحنی ها و دوایر اطلاق می گردد . استفاده از ویژگی فوق در مواردیکه دارای یکResolutionپائین می باشیم ، مفید خواهد بود. علت بروز این ناصافی ها ،  به دلیل پایین بودن کیفیت تفکیک پذیری بوده و می توان بمنظور برخورد با مشکل فوق ، از امکانات سخت افزاری و یا نرم افزاری خاصی استفاده نمود . برخی از کارت های گرافیک جدید از ویژگی فوق حمایت می نمایند.در صورت فعال نمودن ویژگی فوق ، سرعت نمایش فریم ها در یک ثانیه  کاهش خواهد یافت .بنابراین استفاده کنندگان بازی های کامپیوتری ، می بایست بین نمایش سریعتر و استفاده از تصاویر هموار، یکی را انتخاب نمایند .

تشریح مشخصات


در زمان تهیه یک کارت گرافیک می بایست موارد متعددی همچون میزان حافظه ، نوع اینترفیس ها ، تعداد پورت های ورودی و خروجی به دقت بررسی و مشخص گردد . قیمت یک کارت گرافیک با میزان کارآئی آن ارتباط مستقیم دارد . کارت های گرافیک موجود که از تراشه هایATI وNVida  استفاده می نمایند ، دارای کارآئی مناسب در ارتباط با نمایش تصاویر سه بعدی می باشند . استفاده از کارت های گرافیک قدرتمند ،  صرفا" مختص کاربرانی است که نوع فعالیت آنان بگونه ای است که به پتانیسل های بالای این نوع از کارت ها نیاز دارند. جایگاه و نقش حافطه در کارت های گرافیک ، بسیار حائز اهمیت بوده و اولویت آن نسبت به سایر پارامترهای موجود بمنظور گزینش یک کارت گرافیک، بیشتر است ( بازی های گرافیکی پیچیده و با گرافیک بالا ، نیازمند استفاده از حافظه بالائی می باشند ) .  در صورتیکه قصد اتصال کامپیوتر به یک نمایشگر ، تلویزیون و یا دوربین فیلمبرداری  وجود داشته باشد ، می بایست کارت گرافیکی انتخابی دارای پورت های مورد نظر باشد .
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک کارت گرافیک  در نظر گرفت :

حافظه


حداقل :  32MB   پیشنهادی : 64MB   حداکثر :  128MB و یا بیشتر
میزان حافظه موجود بر روی کارت گرافیک ارتباط مستقیم با  کیفیت و سرعت نمایش اطلاعات داشته و حجم بیشتری از اطلاعات در حافظه ذخیره خواهد شد. سرعت تفسیر و نمایش تصاویر خصوصا"  تصاویر سه بعدی با افزایش میزان حافظه، بهبود و افزایش خواهد یافت . اکثر کارت های گرافیکی موجود از حافظه های DDR استفاده می نمایند.

سرعت Clock  پردازنده گرافیک

:
حداقل :   166 مگاهرتز   پیشنهادی :  200 تا 250 مگاهرتز   حداکثر :  250 تا 325 مگاهرتز
  سرعت Clock پردازنده کارت گرافیک ، یکی از مهترین عوامل افزایش کارآئی یک  کارت گرافیک بوده که بیشترین تاثیر را در رابطه با  انجام عملیات مرتبط با  تصاویر سه بعدی ،بدنبال خواهد داشت .

نوع اینترفیس :


حداقل : PCI یا AGP   پیشنهادی :  AGP   حداکثر : AGP
تقریبا" تمامی سیستم های جدید دارای یک اسلات AGP بمنظور اتصال کارت گرافیکی می باشند . سیستم هایی که طول عمر آنان بیش از چهار سال بوده و یا  سیستم هائی که دارای کارت های گرافیکیOnboard می باشند ، ممکن است صرفا"  دارای اسلات هایPCI بوده که سرعت آنان بمراتب کمتر از اسلات ها یAGP است .کارت های گرافیکی که از اسلات هایAGP استفاده می نمایند ، قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر4X می باشند. در کارت های گرافیک جدید، سرعت فوق به مرز8X رسیده است. در صورتیکه سیستمی دارای اسلات  AGP با سرعت 2X یا 1X باشد ، امکان استفاده  از کارت های گرافیکی با سرعت 4X یا 8X وجود نخواهد داشت (متفاوت بودن ولتاژ آنان  ) .

کانکتورهای  نمایشگر :


حداقل :  یک کانکتور VGA برای نمایشگر CRT
پیشنهادی :  یک یا دو کانکتور VGA برای نمایشگرهای CRT
حداکثر :  یک یا دو کانکتور VGA یا یک خروجی دیجیتال  اضافه برای نمایشگرهای تخت
بمنظور استفاده از کارت گرافیکی ، می بایست کارت گرافیکی دارای کانکتورهای  لازم بمنظور ارتباط با مانیتور باشد . کارت های گرافیک ، حداقل دارای یک پورت VGA بمنظور اتصال مانیتورآنالوگ به  کامپیوتر می باشند (مانیتورهای فوق در زمره مانیتورهای CRT یا LCD  آنالوگ تخت محسوب می گردند ) . کارت هایی که دارای یک  کانکتور می باشند ، امکان استفاده از چندین تصویر و بالطبع چندین عملیات را فراهم می نمایند مثلا" می توان بر روی یک صفحه برنامه حسابداری را فعال و بر روی صفحه دیگر برنامه Word را  فعال نمود.

پورت های  ورودی و خروجی .


  حداقل : موجود نیست   پیشنهادی :  S-Video یا مرکب  حداکثر : تنوع اینترفیس ها
در صورتیکه قصد ویرایش تصاویر ویدئویی وجود داشته باشد و یا بخواهیم از کامپیوتر بمنظور ذخیره تصاویر ویدئویی استفاده نمائیم و یا تمایل به استفاده از تلویزیون برای انجام بازی های کامپیوتری وجود را داشته باشیم ، می توان از یک کارت گرافیک  پیشرفته  که دارای مجموعه ای از پورت های ورودی ،  خروجی  و یا یک  TV Tuner  است ، استفاده نمود.

نکاتی دررابطه با تهیه کارت گرافیک


پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک کارت گرافیک  در نظر گرفت :

انتخاب کارت های گرافیک با توان متوسط

.استفاده از یک کارت گرافیک پیشرفته صرفا" در موارد خاصی نظیر بازی های کامپیوتری پیچیده و یا کاربردهای خاص تجاری، توصیه می گردد. در سایر موارد ، می توان با مشخص نمودن دقیق خواسته خود نسبت به تهیه یک کارت گرافیک با توان مناسب (الزاما" جدیدترین نوع نخواهد بود ) ، اقدام نمود

افرادیکه به بازی های کامپیوتری علاقمندند نیازمند کارت های قو

یتری می باشند

.یکی از مهمترین دلایلی که اغلب کاربران اقدام به تعویض کارت های گرافیکی می نمایند،استفاده از امکانات DirectX 8 مایکروسافت می باشد. تکنولوژی فوق پس از گذشت مدت زمانی اندک به یک تکنولوژی فراگیر در اکثر بازی های کامپیوتری جدید تبدیل شده است . هم اینک ،کارت ها ئی ارائه شده است کهDirectX 9 را نیز پشتیبانی می نمایند. در صورتیکه تصمیم به استفاده از جدیدترین بازی های کامپیوتری وجود داشته باشد ، می بایست یک کارت گرافیک  قویتر انتخاب  گردد که قادر به حمایت ازDirectX9 API بوده و دارای حداقل  64MB حافظه از نوع  SDDDR  باشد .

اطمینان از وجود حافظه DDR در کارت گرافیک

اکثر کارت های گرافیک  پیشرفته  دارای حافظه ای از نوع DDR می باشند .( تعداد اندکی از کارت های گرافیک از حافظه فوق ، استفاده نمی نمایند).حافظه ها ی فوق ، سرعت کارت گرافیکی را افزایش خواهد داد.

بررسی کارت های گرافیک متفاوت.

بهترین روش برای انتخاب یک کارت گرافیکی، تست و بررسی مدل های متفاوتی از آنان و در نهایت انتخاب بهترین نمونه موجود است . در این راستا می توان از سایت های متعددی بر روی اینترنت که بصورت مستمر کارت های گرافیک را بررسی ونتایج را منتشر می نمایند ، استفاده گردد .

بررسی نحوه ارتباط کارت گرافیکی با کامپیوت

ر.اکثر کامپیوترهایی که در طی سالیان اخیر ارائه شده اند ، دارای یک اسلاتAGP می باشند. برخی از مادربردها دارای اسلاتAGP نمی باشند ( خصوصا"در مادربردهای ارزان قیمت که کارت گرافیکی بصورتOnBoard می باشد، اسلات AGP  وجود ندارد ) .قبل از تهیه هر نوع کارت  گرافیک لازم است از وجود اسلاتAGP بر روی مادربرد اطمینان حاصل نمود .

تهیه کارت گرافیک متناسب و منطبق بر خواست ها

. هرگز پول خود را برای ویژگی ها و پتانسیل هائی که به وجود آنان نیاز نداریم ، نباید هزینه نمود . در صورت عدم ضرورت ذخیره سازی و ویرایش  تصاویر دیجیتال ، می توان کارت های گرافیکی را انتخاب نمود که صرفا" دارای پورت های اساسی و اولیه  می باشند . قطعا" قیمت این نوع از کارت ها بمراتب کمتر از کارت هائی است که دارای پورت های متنوع ورودی و یا خروجی بمنظور انجام عملیات حرفه ای می باشند . بنابراین می توان در مقابل پرداخت هزینه بیشتر برای امکاناتی اضافه که ممکن است هرگز از آنان استفاده نگردد ، کارتی با میزان حافظه بیشتر را انتخاب تا سرعت و کیفیت تصاویر بر روی سیستم وضعیت مطلوبتری پیدا نماید .
دسته ها :
شنبه دوازدهم 11 1387

آشنایی با محیط 3DS MAX

در این قسمت شما را با محیط 3DSMAX آشنا می کنیم. محیط برنامه پنجره ای است شامل دیدگاه ها، نوار ابزار، منوها و پانل ها.

در محیط برنامه روش های زیادی برای اجرای عملیات است بعنوان مثال برای ساخت اشیاء از منوهای پانل فرمان استفاده می کنیم. 

نوار منو:

نوار منو درست در زیر نوار عنوان برنامه قرار دارد که تمام فرمان ها و عملیات قابل اجرا در 3DS MAX در این منوها موجود است.

ما ابتدا منوهایی را توضیح می دهیم که در پانل ها گزینه های آنها موجود نیست و تنها راه دست پیدا کردن آنها از طریق این منوها یا از طریق کلیدهای میان بر است پس ابتدا به آموزش منوهای Group و Edit و File می پردازیم.

البته این مرحله یه مقدار خسته کننده است ولی یادگیری آن جز کار و قسمت جداناشدنی نرم افزار است

منوی File

این منو شامل فرمان های زیر می باشد:

فرمانNew

 اجرای این فرمان سبب پاک شدن صحنه فعلی و جایگزینی صحنه جدید می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl +N می باشد. زمانی که این گزینه را انتخاب نمایید قسمت Options نمایان می شود. گزینه اول اگر انتخاب شود هم اشیاء درون صحنه و هم چنین تنظیمات سلسله مراتبی آنها حفظ شده فقط کلیدهای متحرک سازی آن از بین می رود.

انتخاب گزینه دوم سبب از بین رفتن تنظیمات سلسله مراتبی و نیز کلیدهای متحرک سازی می شود ولی اشیاء درون صحنه هنوز وجود دارند.

انتخاب گزینه سوم باعث از بین رفتن تمام اشیاء و تنظیمات می شود.

فرمان Reset

این فرمان تمان تنظیمات نرم افزار را به صورت پیش فرض تغییر می دهد.

فرمان Open

به کمک این فرمان می توانید فایل های با پسوند(MAX) یا یک فایل کاراکتر(CHR) یا فایل رندرVIZرا باز کرد. فایلهای (DRF) یک فایل صحنه از یک رندر VIZ است این نوع فایلها شباهت زیادی به فایلهای Max دارند اما توسط رندر شرکت AutoDesk رندر می شوند.

ObseleteFlle

هرگاه فایلی از نسخه های قبلی Max وارد نسخه جدید آن کنید این پنجره باز می شود که به شما می گوید این فایل برای نسخه پایین تر 3DSMAX است( فایلهای نسخه جدید در نسخه قدیم باز نمی شود).

فرمان Open Recent

این فرمان فهرستی از جدیدترین فایل ها که باز شده را در اختیار شما قرار می دهد و تعداد این فایلها را تا 9 می توان افزایش داد برای تغییر آن می توانید به این منو بروید.

Customize >Preference>File- Recent Files in File menu

فرمانSave

برای ذخیره سازی یک صحنه از این فرمان استفاده می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl +S است. در 3DS MAX قابلیتی وجود دارد که فایل ها را می تواند به صورت خودکار در فاصله زمانی معیین ذخیره نماید. این قابلیت را Auto backup گویند و میزان زمان و تعداد ذخیره سازی نیز قابل تغییر می باشد.

این فایلها در آدرس نصب شده نرم افزار در پوشه Auto backup قرار دارند.

Customize- Preference- Flle- Auto backup

فرمان Save as

به کمک این فرمان می توانید فایلهای Max یا کاراکتر(CHR) را در مکان ها و جاهای متفاوت ذخیره کنید.

فرمان Save Selection

به کمک این فرمان می توانید اشیاء منتخب در صحنه را ذخیره کنیم البته اشیایی که به صورت سلسله مراتبی هستند به ترتیب سلسله مراتب ذخیره می شوند.

فرمان Merge

به کمک این فرمان می توانید چند صحنه را ادغام کنید زمان Merge یک سری پیام داده می شود که در زیر توضیح می دهیم.

Merge: شی وارد شده را با استفاده از نام فیلد سمت راست در صحنه جدید ادغام می کند.

Skip: عملیات ادغام شی را لغو می کند.

Delete old: شی موجود در صحنه را از بین برده و شی جدید را که هم نام شی قبلی بوده را جایگزین می کند.

Apply to all duplicate: همه اشیاء وارد شده را به صورتی وارد صحنه می کند که نام اشیاء به صورت (تکثیر) تغییر نام پیدا کنند.

Cancel: عملیات ادغام را لغو می کند.

Rename merged material: اسامی مواد وارد شده به صحنه را می توان تغییر داد.

Use scene material: خصوصیات مواد موجود در صحنه را بر مواد وارد شده می دهد.

Use merged material: مواد وارد شده به صحنه را به اشیا می دهد.

Auto Rename merged material: به صورت خودکار مواد وارد شده به صحنه را تغییر نام می دهد.

Apply To Duplicates: همه مواد را به صورتی وارد می کند که نام آنها به صورت (تکثیر) تغییر نام پیدا می کند.

Export:

به کمک این فرمان می توانید فایلهای MAX را به صورت فایلهای دیگر خروجی بگیرید فرمت های خروجی به شرح زیر است.

3D Studio (3DS)

Adobe illustrator (Ai)

ASC scene Export (ASE)

Auto CAD (DWG)

Auto CAD (DXF)

Shockwave 3D

Film Box (FBX)

Initial Graphics Exchange Standard (IGES)

Lights cape material (ATR)

Lights cape Blocks (BLK)

Lights cape Parameter (DF)

Lights cape Layers (LAY)

Lights cape View (VW)

Lights cape Preparation Flle (LP)

Stereo lithography (STL)

VRML 97 (WRL)

فرمان Import

توسط این فرمان می توانید فایل هایی که از نوع MAX نیست را به داخل نرم افزار وارد نمود.

فرمان Merge Animation

توسط این فرمان می توان اطلاعات متحرک سازی شی دیگر یا صحنه را به شی یا صحنه ای وارد و منتقل کنید.

فرمان Replace

توسط این فرمان قادر خواهید بود که شی یا شکل هندسی ساده تری جایگزین یک شی پیچیده تر در صحنه نموده و پس از انجام عملیات( متحرک سازی و امثال آن) دوباره شی یا شکل هندسی را جایگزین کنید.

فرمان Export selected

به کمک این فرمان می توانید شی یا اشیاء انتخابی را خروجی بگیرید.

فرمان Summary Info

          

این فرمان قادر است اطلاعات آماری مربوط به صحنه جاری را در اختیار شما قرار می دهد.

فرمان Flle Properties

به کمک این فرمان می توانید خصوصیات فایل جاری را مشاهده کنید و در این پنجره می توانید اطلاعاتی جانبی را که مربوط به فایل هست به آن اضافه کنید.

فرمان View Image Flle

به کمک این فرمان می توانید تصاویر ساکن موجود را مشاهده کنید در واقع آن یک برنامه کمکی برای مشاهده عکس است.

مدرس: آقای محمدجواد ایمانی

دسته ها :
چهارشنبه نهم 11 1387

 

   >اسامی ایرانی|اسم دختر و پسر| م                                                   

            نام

معنی

 

 

مهری   منسوب به مهر - دارای مهرو محبت
 
مهریار   مهر ورز - با محبت
 
مهرین   منسوب به مهر
 
مهسا    نامی برای زنان - چون ماه
 
مهشید   به معنی مهتاب
 
مهنام   همنام ماه
 
مه لقاء   ماهرو - زیباروی - نامی برای زنان
 
مهیار   ماهیار
 
مهین   مانند ماه - زیباروی
 
میترا   مهر و محبت - فرشته نگهبان راستی و عهد و پیمان
 
میثاق   عهد و پیمان
 
میثم   میثم تمار از یاران علی بن ابیطالب (ع)
 
محبت   دوستی و عشق
 
میچکا   گنجشک
 
میرزا   امیرزاده - کاتب - نویسنده
 
میسان   زنی وفادار - باوقار و استوار
 
میعاد   زمان وعده - مکان وعده
 
میکائیل   نام یکی از چهار فرشته مقرب درگاه خداوند - فرشته روزی
 
میمنت   برکت - شگون - سعادت - فرخندگی
 
مینا   نام گلی است زیبا - نامی است برای زنان
 
مینو   بهشت و جنت
 
مینوچهر   بهشتی روی
 
مینوش   در اصل مینووش بوده به معنی مانند بهشت
 
میهن   زاد و بوم - وطن
 
مبارکه   خجسته - نام حضرت زهرا (س)
 
محجوب   پوشیده - با حیاء و آذرم - نام امام زین العابدین و امام حسین (ع)
 
محدثه   بانویی که فرشتگان با او سخن می گفتند - کسی که آوای آسمانه فرشتگان را شنید - نام حضرت زهرا(س)
 
مرضی   پسندیده - کسی که خدا و دوستان خدا از او راضی و خشنودند - نام امام حسن (ع)
 
مریم کبری   مریم بزرگتر - پارساتر - نام حضرت زهرا (س)
 
مستجب   برگزیننده و دوست دارنده - اجابت کننده - نام امام رضا (ع)
 
مشکات   چراغ نورانی - نام حضرت زهرا (س)
 
مطهر   بسیار پاک - نام پیامبر (ص)
 
مطهره   بسیار پاک - نام حضرت زهرا (س)
 
مطیع   فرمانبر - نام امام حسن و امام حسین (ع)
 
مهرسام   پسر خورشید
 

 

 

 

دسته ها :
سه شنبه هشتم 11 1387
  شاه شهریار
دوست شاه شهیار 
  اعتماد عماد 
یکی از شخصیتهای شاهنامه فرامرز
 راست فربد
عالی فرجاد 
شاد فرخ 
شاد به دنیا آمده فرخزاد
  فرداد
بهشت فردوس
  فردین
تولد باشکوه فرزاد
 سزاوار فرزام
عاقل فرزان
دانا فرزین
شاد فرشاد

 

فرشید

بالا

فرناز 
یکی از شخصیت های شاهنامه فرود 
جوهر فروهر
 یکی از شخصیت های شاهنامه فرهاد 
 فرهنگ فرهنگ
  فرهود
یکی از شحصیت های شاهنامه فریبرز 
منحصر بفرد فرید 

            یکی از شخصیت های شاهنامه

فریدون 
پیروز، پیروزی فیروز 
موفق کامران
آرزوی شاد کامشاد 
موفق کامیار
یکی از شخصیت های شاهنامه کسرا 
 یکی از شخصیت های شاهنامه کاوه
یکی از شخصیت های شاهنامه کاووس
  کورس
بنیانگذار سلسله هخامنشی در ایران کورش

           کوشنده، سخت کوش

کوشا

شاه، مدافع، محافظ

کیا 
شاهان کیان
  کیارش
یکی از شخصیت های شاهنامه کیانوش 
یکی از شخصیت های شاهنامه کیخسرو 
یکی از شخصیت های شاهنامه کیقباد
جهان کیوان
یکی از شخصیت های شاهنامه کیومرث
یکی از شخصیتهای شاهنامه گباد
یکی از شخصیتهای شاهنامه گشتاسب
یکی از شخصیتهای شاهنامه گودرز 
یکی از شخصیتهای شاهنامه گیو
  مازیار
  ماکان
نقاشی که خود را پیامبر معرفی می کرد مانی
یکی از شخصیتهای شاهنامه منوچهر
  مهبد
یکی از شخصیتهای شاهنامه مهراب
یکی از شخصیتهای شاهنامه مهران 
هدیه آفتاب مهرداد
نوزاد آفتاب مهرزاد
 یکی از شخصیتهای شاهنامه مهرک
رنگ آفتاب مهرنگ
یکی از شخصیتهای شاهنامه مهیار
 تولد میلاد 
 مشهور نامدار
مشهور نامور
 یکی از شخصیتهای شاهنامه نریمان
روشنایی نوری
بشادی زائیده شده  نوشزاد 
خبر خوش نوید 
کوچک نمیا
شنونده نیوشا
 یکی از شخصیتهای شاهنامه هرمز 
  هوتن
دانا هوشمند
یکی از شخصیتهای شاهنامه هوشنگ
  دانا هوشیار 
یکی از شخصیتهای شاهنامه هومان
نیک اندیش هومن
  ورشاسب

              

دسته ها :
سه شنبه هشتم 11 1387
 

        شنای کرال سینه سرعتی ترین شنا میباشد . در آموزش شنا بهتر است که از شنای کرال سینه شروع کرد به دلیل ساده بودن در یادگیری شنا .می توان گفت شنای کرال سینه همان شنای مادر است .

۱- سر خوردن : 

           در قسمت کم عمق استخر بدن را به لبه استخر تکیه داده یکی از دو پا را به عنوان تکیه گاه انتخاب کرده و سپس کف پای تکیه گاه را (بهتر است پای سمت راست باشد ) به دیواره استخر چسبانده به صورتی که پا انرژی  را از دیواره استخر وارد کند .

Image

     نکته : کف پا باید معمولاً تا در راستای زانوی پای مخالف قرار گیرد تا بهترین انرژی  را از پا به دیواره استخر انتقال دهد .دستها کشیده رو به بالا به صورتی که انگشت شصتها  به هم قلاب شده و بازو به گوش بچسبد بدن را از کمر خم می کنیم  به شکلی  که  داخل آب باشد (قابل توجه حالت دستها تغییر نمی کند ) وبا کمک پاها روی آب سر می خوریم در سر خوردن باید پاها صاف  (زانو نباید شکسته باشد )  پنجه  پا کشیده به طرف عقب باشد.

    نکته: باید از نیروی دو پا برای سر خوردن روی آب استفاده شود تا  سر خوردن به صورت کامل انجام شود .

     - روشهای کمک کردن به آموزش گیرنده در سر خوردن :  

   ۱- از یک شخص می توان به عنوان کمک استفاده کرد به طوری که فرد داخل آب دستهای فرد آموزش گیرند را از روبرو گرفته و آرام به عقب بکشد .  

 ۲-از تخته شنا می توان برای بهتر یاد گرفتن سر خوردن استفاده کرد به صورتی که فرد آموزش گیرنده تخته شنا را در دست خود گرفته  و با کمک تخته روی آب سر بخورد .

    آموزش پای شنای کرال سینه مرحله 1 :

   بیرون آب استخر روی یک صندلی یا روی سکوهای کنار استخر نشسته پاهای خود را صورت کشیده به شکلی که هیچ گونه شکستی در قسمت زانو نباید باشد مقداری از روی سطح زمین جدا میکنیم (به اندازه 30 تا 40 سانتیمتر).پنچه پای خود را به طرف جلو کشیده و پا را از قسمت ران به صورتی که پای راست پایین وپای چپ بالا باشد حرکت می دهیم و پاها جای خود را با هم عوض می کنند .در ابتدای این حرکت باید دقت داشت که پاها را به آرامی بالا وپایین می بریم تا این تمرین را بخوبی یاد بگیریم.(فاصله بین پاها باید بین 20 تا 30 سانتیمتر باشد )این تمرین را انجام دهید تا در آن محارت لازم را کسب کنید و سرعت پاها را بیشتر کنید.

    مرحله 2 :

   لبه استخر نشسته به شکلی که تا ساق پاها داخل آب باشد . به همان شکلی که بیرون آب استخر پاها را بالا وپایین (از قسمت ران ) میکردیم داخل آب هم انجام می دهیم .باید توجه داشت که پنچه پا باید کشیده باشد و با روی آب را از عمق آب گرفته و به روی آب جابجا کند .در این تمرین بدن متمایل به عقب باید باشد و کف دستها روی زمین وپشت بدن باشد .

نکته :در این تمرین نباید در قسمت زانو شکستی ایجاد شود. 

   مرحله 3

:    لبه استخر به سینه (دمر) خوابیده به شکلی که پاها از قسمت ران داخل آب باشد و تمرین پای شنای کرال سینه را انجام میدهیم . در این تمرین هم پا از قسمت ران حرکت می کند و در قسمت زانو هیچ گونه شکستگی نباید باشد . در این تمرین هر چه می توانید با سرعت بالاتر پا بزنید . 

   مرحله 4

:   در قسمت کم عمق رو به دیواره استخر ایستاده و دیواره یا میله های کناراستخر را می گیریم  و از کمر خم می شویم و بعد پاهای را از کف استخر جدا کرده و خود را شناور می کنیم تمام بدن باید داخل آب به صورت کشیده باشد . همان طور که که بیرون آب تمرین می کردیم داخل آب پای شنای کرال سینه را تمرین می کنیم .پاها از قسمت ران حرکت می دهیم و پنچه پا باید کشیده باشد .در این مرحله بهتر است از شخصی کمک بگریم تا زیر شکمه ما را گرفته و نگذارد بدن ما زیر آب برود این عمل باعث می شود که ما تمرکز بیشتری روی پای خود داشته باشیم و این تمرین را بخوبی انجام دهیم.

نکته :در این تمرین پاها نباید زیاد روی آب بیایند و نه زیاد زیر آب باشند وعضلات  بدن را کاملا در آب نرم بگیریم  .

    آموزش دست کرال سینه :

   در ابتدای آموزش دست کرال سینه باید در خشکی تمرین کرد به صورتی که از یک صندلی می توان کمک گرفت .به فرد آموزش گیرنده می گویم که خم شود از کمر  و دستهای خود را به پشت صندلی ( به تکیه گاه صندلی ) بگیرد به شکلی که دست نباید هیچ گونه شکستگی داشته باشد و بازو به گوشها چسبیده باشد و مراحل دست کرال سینه  را بدین صورت انجام بدهد .

مرحله 1 

    :کشش و فشار – دست باید به صورت شکسته از زیر بدن (زاویه بین بازو و مچ دست باید 150 درجه تا 160 درجه باشد ) حر کت می کند در این حالت دست مقابل  در جای خود می ماند دستی که حرکت کرده است باید تا انتها بیاید به شکلی که با دست مقابل  در یک خط باشد دستی که پشته بدن قرار می گیرد ( معمولاً دست راست )نباید هیچ گونه شکستگی در قسمت آرنج داست باشد این مرحله را باید چندین بار تکرار کرد .

Image

مرحله 2 :

     در این مرحله دست چپ جلو ، بازو به گوش چسبیده ، دست کاملاً صاف است و دست راست عقب بدن بدون هیچ گونه شکستگی در راستای دست چپ است . دست راست از قسمت آرنج شکسته و مچ دست به کمر در بالای مایو حرکت می کند . این مرحله را از 1 تا 2 چندین بار تکرار می کنیم .

Image

   مرحله 3 :

   در این مرحله دست چپ جلو بدن بوده و از جای خود حرکت نمی کند دست راست که از آرنج خم شده بود به همان صورت از کتف به صورت دورانی یا دایری وار  حرکت داده به شکلی که زاویه آرنج یا همان زاویه ای که مچ دست با بازو ایجاد کرده است  هیچ  گونه تغییری ایجاد  نمی شود و دست از کتف به طرف جلو حرکت می کند .

این مراحل را برای چندین بار تکرار می کنیم .باید دقت داشت که مراحل 1تا 3 را باید با مکث و به صورت صحیح انجام داد بعد از انجام دادن صحیح دست راست همین مراحل را بر روی دست چپ تکرار می کنیم و بعد بر روی هر دو دست انجام میدهیم به شکلی که اول دست راست تمام مراحل 1تا3  را انجام داد و بعد دست چپ باید دقت داشت که تا دست راست کنار دست چپ قرار نگرفته است دست بعدی حرکت نمی کند . تمامی این مراحل را در خشکی باید تمرین کرد تا بخوبی بتوان انجام داد .

  مرحله 4

:   دست زدن در آب است همان طور که  در بیرون استخر یاد گرفتن که دست شنای کرال سینه را بزنیم همان دست را در آب می زنیم به شکلی که در قسمت کم عمق استخر ایستاده و از کمر خم می شویم دستها به دیوارۀ استخر (یا به لوله های دیوارۀ استخر که برای آموزش است )گرفته به شکلی که دستها و صورت کاملاً داخل آب باشد و بعد تمام مراحل که برای آموزش دست کرال سینه در مراحل قبل گفته شد داخل آب انجام می دهیم .اول از دست راست شروع میکنیم هر چند بار که می توانید این کار را بصورت کامل انجام بدهید و بعد نفس بکشید (در هر بار نفس گیری باید بین 3تا 4 بار 3 مرحله دست را به صورت کامل انجام بدهید ) بعد از آن که مراحل  دست راست را به خوبی انجام دادم آموزش دست چپ را شروع میکنیم مانند دست راست تمام مراحل را بر روی دست چپ تکرار می کنیم و بعد از انجام این مرحله باید هر دو دست را به صورت تک تک اول دست را بعد دست چپ انجام داد .باید توجه داشت که تا (3 مرحله )دست اول تمام نشده دست بعدی حرکت نمکند .این مرحله از دست را باید وقت بیشتری برایش بگذارم تا در بدن کاملاً به صورت صحیح یاد بگیرم .

مرحله 5 :

    هنگامی که فرد آموزش گیرنده دست کرال سینه را در قسمت کم عمق به خوبی انجام داد در قسمت کم عمق چند بار سر می خریم و پای شنای کرال سینه را می زنیم . (برای تمرین و یاد آوری )

 اول سر می خریم و پا می زنیم و فقط از دست راست خود برای دست شنای کرال سینه استفاده می کنیم . باید دقت داشت که دست چپ جلوی بدن به صورت کشیده و بدون هیچ گونه حرکت در راستای بدن است .دست راست به آرامی حرکت می کند  به شکلی که بین 3 مرحله 1 و 2 و 3 باید یک مکث 1ثانیه ای باشد

-

مرحله 6 :

دست چپ : بعد از انکه مراحل دست راست کرال سینه را تمرین کردیم با توجه به مراحلی  که گفته  شد دست چپ را هم مانند دست راست تمرین می کنیم و این مرحله باید فقط دست چپ حرکت کند و دست راست بدون هیچ گونه حرکتی در جلوی بدن در راستای بدن ثابت می مانند .

این دو مرحله دست چپ و راست را باید به صورت متوالی انجام داد .

تمرین : در ابتدا تمرین دست راست را روی عرض استخر به شکل یک عرض استخر را کامل طی کنید انجام می دهیم بعد از اینکه به انتهای عرض رسیدیم 10 مرتبه عمل نفس گیری  یا هوا گیری که در بالا آموزش داده شد انجام می دهیم و بعد از رفع خستگی با دست چپ بر می گردیم و این کار را با تکرار زیاد انجام می دهیم .

مرحله 7:

هر دو دست :با یاد گرفتن حرکت دست شنای کرال سینه به صورت جدا گانه با این تمرین می توانید هر دو دست را هم زمان بزنید مراحل دست شنای کرال سینه به همان شکل است  . باید توجه کرد که شما بتوانید دست شنای کرال سینه را در مرحله قبل به صورت جداگانه به شکل صحیح انجام داده باشید و بدون هیچ مشکلی به این مرحله رسیده باشید چون در این مرحله هماهنگی بین دو دست بسیار مهم است .

در ایتدا از یک طرف عرض استخر سر خورده و پای شنای کرال سینه را می زنیم پس از زدن حدود 10 پا یک دست شنای کرال سینه به شکل آرام و آهسته می زنیم (در ایتدا بهتر است از دست راست شروع کنیم .  ) هنگامی  که دست راست را زدیم پس از زدن حدود 10 پا یک دست چپ هم می زنیم به همان شکل به صورت آرام و آهسته به همین شکل به کار خود ادامه می دهیم در ابتدا بین دو دست شنای کرال سینه باید حدود 10 پا زده شود و بعد تعداد پاها را کم کرده و به تعداد دستها اضافه کرده تا بتوان دو دست را با مکث حدود 1 ثانیه انجام دهیم  . در تمام این مراحل باید پا شنای کرال سینه را به صورت متوالی و پشت سر هم زده شود .

نکته برای بهتر شنا کردن در هنگام آموزش :

باید دقت کرد که از همان ابتدای آموزش تمامی مراحل را به خوبی فرا گرفته باشیم و بعد به مرحله بعدی برویم .

 در زمان که خواستیم به مرحله بعدی برویم در روز بعد تمامی مراحل اموزشی که یاد گرفته ایم را به شکلی که یاد آوری کرده باشیم برای خود تکرار می کنیم

دسته ها :
دوشنبه هفتم 11 1387

قوانین ورزش واترپلو

    هر تیم از 12 بازیکن تشکیل شده است که شامل هفت بازیکن اصلی و پنج بازیکن ذخیره است. بازیکنان اصلی دارای یک دروازه بان و شش بازیکن زمین هستند. این شش بازیکن می توانند هم در نقش حمله و هم در نقش دفاعی ظاهر شوند و جای مخصوص به خود ندارند. یکی از قوانین مهم واترپلو این است که بازیکنان زمین اجازه ندارند توپ را با دو دست بگیرند و باید آن را فقط با یک دست کنترل کنند. در فاصله دو متری از دروازه بان های هر تیم نشانه هایی به نام خط دو متری وجود دارد. بازیکنان تیم مقابل اگر توپ نداشته باشند نباید وارد این محوطه شوند.   مدت زمان بازی برای آقایان در جهار ست هفت دقیقه ای و برای خانم ها چهار ست چهار تا شش دقیقه ای است. 

اثرات مفید بدنی

    واترپلو ورزشی آبی و تیمی است. بنابراین از یک طرف باعث بروز آثار ورزش شنا می شود و از طرف دیگر اثر مفید ورزش های توپی را به همراه دارد. بازیکنان این رشته باید از قدرت و سرعت بالایی برخوردار باشند. در این ورزش تمام اعضای بدن مانند یک زنجیر عمل می کنند. یعنی ورزشکار باید از تمام عضلات خود کمک بگیرید تا بتواند نیروی لازم را به توپ وارد کند. اعضای مختلف بدن مثل دست ها،‌ لگن و پاها باید بتوانند حرکات چرخشی خاصی را انجام دهند. بنابراین علاوه بر قدرت، انعطاف پذیری نیز در این ورزش لازم و ضروری است. بعضی از حرکات باعث می شوند سرعت توپ افزایش یابد مثل چرخش مناسب در ناحیه کمر و شانه و همچنین قدرت به عقب بردن بازوها و آرنج و توانایی خم کردن مچ دست.   به دست آوردن مهارت در این زمینه ها نیاز به تمرین فراوان دارد. بازیکنان علاوه بر قدرت و انعطاف پذیری باید از تمرکز کافی و قدرت طراحی نقشه برای تمرکز بر حریف هم برخوردار باشند. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که ورزش واترپلو دارای اثرهای مفید زیر است:-افزایش قدرت بدنی به خصوص در ناحیه عضلات ران، بازوها و مچ دست-افزایش انعطاف پذیری-افزایش سرعت عکس العمل در پاسخ به محرک ها-افزایش قدرت تمرکز، هماهنگی و طراحی نقشه آسیب های ورزش واترپلو    برخی از اسیب های واترپلو ناشی از انجام این ورزش در آب است مثل حساسیت و قرمزی چشم، آفتاب سوختگی و عفونت های پوستی. اما از آسیب های شایع و مخصوص به این ورزش می توان به موارد زیر اشاره کرد:    کشیدگی تاندون های شانه: این آسیب بسیار شایع است زیرا ورزشکاران برای افزایش قدرت و سرعت پرتاپ توپ به عضلات و تاندون های این ناحیه فشار زیادی  وارد می کنند و باعث کشیدگی و گاهی پارگی تاندون های این ناحیه می شوند.   آسیب به انگشتان: سرعت سریع توپ و برخورد آن با انگشتان دست ورزشکاران باعث ضرب دیدگی، کبودی و حتی بروز زخم و شکستگی در این نواحی می شود.   آسیب ناحیه صورت: واترپلو ورزش پر برخوردی است و ورزشکاران به سهو یا به عمد ضرباتی را به بازیکن حریف وارد می کنند. در نتیجه کبودی زیر چشم و پارگی لب از جمله آسیب های شایع است. عواملی که سبب بروز آسیب بیشتر می شوند:-نداشتن بنیه و انعطاف پذیری لازم برای این ورزش-بی تجربگی و مهارت ناکافی در اجرای تکنیک ها-استفاده نکردن از وسایل ایمنی مثل کلاه ایمنی و وسایل حفاظتی از گوش و دهان  

پیشگیری از آسیب ها

 رعایت چند نکته از بروز آسیب بدنی جلوگیری می کند:-منظم ورزش کنید تا بدن شما برای این ورزش قدرت و انعطاف پذیری کافی را به دست آورد.-علاوه بر تمرینات واترپلو، از سایر تمرین ها بدن سازی به منظور ارتقای سطح قدرت و انعطاف پذیری بدن استفاده کنید.-حتما" در حین و بعد از ورزش آب فراوان بنوشید.-قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید.-بعد از خروج از آب، تمرینات کشش را فراموش نکنید.-از وسایل ایمنی و عینک شنا استفاده کنید.-اگر احساس کردید آسیب دیده اید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید و در صورت لزوم از کمپرس یخ و بالا نگه داشتن اندان آسیب دیده استفاده کرده و به پزشک مراجعه کنید و تا بهبود کامل ورزش نکنید

دسته ها :
دوشنبه هفتم 11 1387
 

نماز پنچگانه

پنج وقت آمد نماز ای رهنمون

 

 عاشقان را فی صلاه دائمون

 

نیست ز‘ رغبا” طریق عاشقان

 

سخت مستسقی است جان صادقان

 می کند طاعات وافعال سنی

 

 لیک یک ذره ندارد چاشنی

 

ذوق باید تا دهد طاعات بر

 

مغز باید تا دهد دانه شجر

 

دانه بی مغز کی گردد نهال

 

 صورت بی جان نباشد جز خیال

 

خدمت خود را سزا پنداشتی

 

 تولوای جرم از آن افراشتی

 

ما خلقت الجن و الانس این بخوان

 

 جز عبادت نیست مقصود از جهان

 

جنگ ما نیست جز برای نماز

چون مهیا شوی برای نماز   

دیده پوش از همه سوای نماز

سیر در آسمان توحید است

ز ابتدا تا به انتهای نماز

صد و دو آیه است در قرآن 

که خدا می کند ثنای نماز

ابن عباس گفت در صفین 

که علی مرد جانفدای نماز

دیدم اندر فلک نگاه کند

 از پی فرصت ادای نماز

عرض کردم ه یا علی اکنون

وندرین صحنه نیست جای نماز

گفت بهر نماز می جنگیم 

جنگ ما نیست جز برای نماز

این علی و آن حسین فرزندش 

که فدا شد پی بقای نماز

آن حسینی  که خون بهاش خداست 

     

خون پاکش بود بهای نماز

ز نمازی که خواند در مقتل 

خلق را کرد آشنای نماز

دست عباس با علم افتاد 

تا نیفتند ز پا لوای نماز

خود و اصحاب با شهامت او

بر فشاندند سر بپای نماز

داد جان تا نماز جان گیرد 

کرد محکم ز خون بنای نماز

زآن به خاکش نماز ارزنده است 

که نماز از قیام او زنده است

دسته ها :
يکشنبه ششم 11 1387
اهمیت و فضیلت نماز "  - شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش می کنم ، زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شما است .  - وقتی که بنده ای سجده می کند ، ابلیس فریاد می زند : وای بر من! او اطاعت کرد ، ولی من معصیت کردم ، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم.  

- گناهی که پس از آن مهلت یافتم تا دو رکعت نماز گزارم و از خدا اصلاح آن گناه را بخواهم ، مرا اندوهگین نکرد.

 

- نماز ستون دین است و اولین عمل انسان است که خدا بدان نظر می کند، اگر صحیح بود ، به سایر اعمال نیز نظر می فرماید و اگر صحیح نباشد در هیچ عمل دیگر نمی نگرد و کسی که تارک نماز باشد بهره ای از اسلام ندارد .

 " نماز امام علی (ع)" - بار خدایا! من نخستین کسی هستم که به حق رسیدم ، آن را شنیدم و پذیرفتم . هیچ کس مگر رسول خدا (ص) در نماز بر من پیشی نگرفت.  

- بار خدایا! این نماز را که در پیشگاه تو به جای آوردم ، نه به جهت نیازی است که به آن داری و نه به خاطر میل و رغبتی است که در آن داری ، بلکه برای بزرگداشت و پذیرش فرمان تو است که مرا به انجام آن فرمان داده ای . خدایا! اگر در نماز من عیبی است ، یا رکوع و سجود آن ناقص است ، مرا باز خواست مکن و با پذیرش و آمرزش خود ، بر من تفضل و عنایت فرما.

- چون وقت نماز فرا می رسید ، علی (ع ) بر خود می لرزید. به او می گفتند : یا امیر المؤمنین ! ترا چه شده است ؟ می فرمود: وقت ادای امانتی رسیده است که خداوند آن را بر آسمان ها ، زمین و کوه ها عرضه کرد ، آنها از قبول آن ابا کردند و از آن بیمناک شدند . 

- امیر المؤمنین (ع) رکوع نماز را آن قدر طولانی می کرد که عرق از ساق پای وی جاری و زیر قدم های مبارکش تر میشد .

 - هنگامی که برای حضرت علی (ع) مشکلی پیش می آمد ، به نماز پناه می برد و آیه « واستعینوا بالصبر و الصلوة » ( از صبر و نماز یاری جویید) را تلاوت می کرد . 

"آثار و اسرار نماز " 

- هنگامی که انسان در حال نماز است ، اندام ، لباسش و هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند .

 

- نماز ، قلعه و دژ محکمی است که نماز گزار را از حملات شیطان نگاه می دارد .

 

- نماز ، گناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد .

 

- اگر نمازگزار بداند که چقدر از رحمت خداوند را فرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد .

 

- پیامبر خدا (ص) نماز را به چشمه آب گرمی که در خانه است و شخص شبانه روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد ، تشبیه کرده است . بدون تردید چرک و آلودگی در بدن چنین کسی باقی نخواهد ماند .

 

- ( بندگان مؤمن ) هنگامی که نماز می خوانند ، به نشان تواضع ، گونه ها را به خاک می سایند و برای اظهار کوچکی و خاکساری ، اعضای خود را بر زمین می گذارند .

 " آمادگی قبل از نماز " 

- امیرالمؤمنین (ع) فرمود : پیغمبر خدا (ص) فرموده است : روز قیامت خداوند امت مرا در میان سایر امت ها در حالی محشور می کند که آثار نورانی وضو در ایشان پیداست .

 - روزی حضرت علی (ع) به فرزندش محمد حنیفه فرمود : ظرفی آب بیاور. محمد آب آورد ، حضرت دست های خود را شست و فرمود : به نام خدا تبرک می جویم ، از او کمک می خواهم ، حمد و سپاس مخصوص خدایی است که آب را پاک و پاک کننده ساخت. سپس آب در دهان گردانید و عرض کرد: خداوندا روزی که ترا ملاقات می کنم ، حجتم را به من تلقین کن و زبانم را برای ذکرت بگشای . آنگاه با آب ، بینی خود را شسته و عرض کرد : خدایا بوی بهشت را بر من حرام مکن و من را از کسانی قرار ده که بوی نسیم و عطر بهشت را حس می کنند . سپس صورتش را شست و عرض کرد: خداوندا روزی که تبهکاران روسیاهند ، مرا رو سپید گردان و روزی که صالحان رو سفیدند ، روسیاهم مکن. آنگاه دست راستش را شست و عرض کرد : خدایا کارنامه ام را به دست راستم و برگه اقامت ابدی در بهشت را به دست چپم بده و حساب مرا آسان گیر. 

پس از آن ، دست چپش را شست و عرض کرد: خدایا کارنامه را به دست چپم مده ، آن را بر گردنم مینداز و من از پاره های آتش به تو پناه می برم .آن گاه سرش را مسح کرد و عرض نمود : خداوندا جامه های رحمت ، برکت و عفوت را بر من بپوشان. سپس دو پای خود را مسح کرد و عرض نمود : خدایا روزی که قدم ها در آن می لغزند ، گام های مرا بر صراط ، ثابت و استوار فرما و سعی و تلاشم را در چیزی قرار ده که تو از من راضی باشی.

 

- زمانی بر مردم بگذرد که کارهای ناشایست بسیار گردد ، هر یک از شما که آن زمان را درک کند ، نباید شبها بدون وضو بخوابد.

 

- مراقب اول وقت بودن نمازهای پنجگانه باشید ، زیرا این نمازها در پیشگاه خداوند عزوجل دارای موقعیتی خاص هستند .

 

- هر که بانگ ( اذان ) را بشنود و بدون علت به آن پاسخ ندهد ، پس نمازی برای او نیست .

 

- هر کسی که نماز خود رابا اذان و اقامه بخواند ، صفی از فرشتگان پشت سر او به نماز می ایستند که دو طرف آن صف دیده نمی شود و هر کس نماز خود را با اقامه تنها بخواند ، یک فرشته پشت سر او نماز می گزارد .

 

- در چهار زمان دعا را غنمیت شمارید : 1- هنگام قرائت قرآن ، 2- هنگام اذان 3- هنگام نزول باران 4- هنگام روبرو شدن دو لشگر مؤمنین و کفار برای جنگ.

 

- « قد قامت الصلوة » بدین معنا است که هنگام دیدار ، راز و نیاز ، برآورده شدن خواسته ها ، دریافت آرزوها و همچنین زمان رسیدن به خداوند ، کرامت ، آمرزش ، بخشش و خشنودی او فرا رسیده است .

 "حضور قلب" - ای کمیل! شأن و مقام تو به خواندن نماز ، گرفتن روزه و دادن صدقه نیست . همانا شأن و قدر آدمی آن است که نماز با قلبی پاک انجام پذیرد ، مورد قبول خداوند باشد و با خضوع و خاکساری ادا شود . 

- هر که نماز به جای آورد در حالیکه حق نماز را بشناسد آمرزیده شده است .

 - در حال کسالت و چرت زدن نماز نخوانید و در حال نماز به فکر خودتان نباشد ، زیرا در محضر خدا ایستاده اید به درستی که آن مقدار از نماز بنده قبول می شود که قلباً به خدا توجه داشته باشد . 

- نماز ، تنها قیام و قعود (برخاستن و نشستن) نیست ، همانا نماز اخلاص تو است که جز خدا ، اراده دیگری نکنی.

 "اعمال و ذکرهای نماز" - سوره فاتحه را خداوند به محمد (ص) و امت او عطا کرد و با حمد و سپاس برخود آن را آغاز کرد . سپس با دعا و ثنای خداوند عزوجل ادامه یافت . من از پیامبر خدا (ص) شنیدم که فرمود: « خداوند می فرماید: سوره حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کرده ام ، پس نیمی از آن من و نیمی از آن بنده من است . و بنده ام هر چه (در آن) بخواهد به او می دهم .  پس هنگامی که بنده بگوید : " بسم الله الرحمن الرحیم" خداوند می فرماید: بنده ام به نام من شروع کرده ، پس بر من لازم شد که امورش را کامل کنم و اموالش را بر او مبارک گردانم .  و هنگامی می گوید: " الحمدلله رب العالمین" خداوند می فرماید: بنده ام مرا ستایش کرد و فهمید نعمتهایی که دارد از من است و بلاهایی که از او دفع شده با نیروی من است ، شما را گواه می گیرم ، چند برابر نعمتهای دنیاییش در آخرت به او بدهم و بلای آخرت را از او برگردانم، به همان گونه ای که بلای دنیا را از او بر می گرداندم . و وقتی بگوید: "الرحمن الرحیم" خداوند می فرماید: شهادت داد ، من بخشنده و مهربانم ، شما را گواه می گیرم از رحمتم بهره او را فراوان گردانم و از عطایم سهم وی را بسیار دهم . پس وقتی بنده می گوید : " مالک یوم الدین" خداوند می فرماید : شما را به شهادت می گیرم ، همان گونه که اعتراف نمود ، من مالک روز رستاخیز هستم ، در روز حساب ، حسابش را بر او آسان گردانم ، حسناتش را بپذیرم و از گناهش درگذرم .  وقتی بگوید: " ایاک نعبد" خداوند می فرماید: بنده ام درست گفت ، او مرا عبادت می کند ، من نیز به او پاداشی در قبال عبادتش بدهم که هر کسی در عبادتش برای من با او مخالفت کرده رشک برد .  پس وقتی بگوید: " ایاک نستعین" خداوند می فرماید : از من کمک خواست و به من پناه آورد ، شما را گواه می گیرم ، او را در کارش یاری کنم ، در گرفتاری کمکش کنم و در روز رستاخیز در هنگام سختی ها دستش را بگیرم ( تا این فراز حمد ، از آن خداوند است.) 

هنگامی که بنده بگوید: " اهدنا الصراط المستقیم" تا آخر سوره ، خداوند بزرگ می فرماید : این برای بنده ام و هر چه که بخواهد به او می دهم ، خواسته او را اجابت کردم و هر چه آرزو نمود به او دادم و از هر چه می ترسید ایمنی اش بخشیدم.

 - از امام علی (ع) پرسیدند: معنای رکوع چسیت؟ فرمود: یعنی به تو ایمان آوردم ، اگر چه گردنم را بزنی . 

- معنای « سبحان ربی العظیم و بحمده » این است که : خدا منزه است ، بزرگی از آن خداوند است و پروردگارم ، همان خالق من است . فقط او بزرگ است و عظیم.

 

- سجده را طولانی کنید ، هیچ کاری بر ابلیس سنگین تر از این نیست که فرزند آدم را در حال سجده ببیند ، چون به او دستور سجده داده شد ، ولی عصیان ورزید ، در حالی که فرزند آدم مأمور به سجده شد و اطاعت کرد و نجات یافت.

 

- از امیرالمؤمنین (ع) معنی و تفسیر سجود را پرسیدند ، حضرت فرمود: سجود یعنی خدایا مرا از خاک آفریدی ، و چون سر از سجده بردای ، بدین معنا است که مرا از آن برانگیختی . و چون مجدداً سر به سجده نهی ، یعنی این که دوباره مرا به زمین بازخواهی گرداند و سر برداشتن از سجده دوم ، یعنی این که مرا مجدداً از زمین بر می انگیزی . معنای « سبحان ربی الاعلی» چنین است : " سبحان" یعنی خالق و پروردگار من منزه است از صفات ناپسند و " اعلی" یعنی: او در ملکوت خود علو و رفعت دارد ، تا جایی که بندگان همگی تحت امر و مقهور عزت اویند و اوست که تدبیر امور بندگان ، آسمان و زمین می کند و همه به سوی او عروج می کنند .

 

- قنوت و سجده طولانی در نماز ، نماز گزار را از عذاب آتش نجات می دهد .

 

- معنای تشهد تجدید و تکرار شهادتین است که تجدید ایمان و اسلام و اعتراف به مبعوث شدن بعد از مرگ است . معنای " السلام علیکم و رحمة الله و برکاته" : از خداوند ترحم خواستن برای خود و همه بندگان است که خود سبب ایمن شدن از عذاب قیامت است .

 سهل انگاری در نماز 

- دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد. ( کم بگذارد)

 آثار ترک نماز  

- آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمی دهید ، وقتی از آنها سوال می شود : " چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت؟ گویند : ما از نمازگزاران نبودیم" .

 قبولی نماز 

- علی (ع) خطاب به کمیل فرمود : ای کمیل! نگاه کن ، ببین که در کجا نماز می گزاری و بر روی چه چیز به نماز ایستاده ای . اگر آن چیزی را که برای نمازت استفاده می کنی حلال و مباح نباشد ، نمازت قبول نیست .

 تعقیبات نماز 

رسول اکرم (ص) به من فرمود: یا علی! در تعقیب هر نمازی آیة الکرسی را بخوان ، زیرا کسی آن را پاس نمی دارد ، مگر پیامبر باشد یا به مقام صدیق و شهید رسیده باشد .

دسته ها :
يکشنبه ششم 11 1387
X